hero

Smart mirrors: more than meets the eye

Ultieme personalisatie zorgt voor de gewenste customer journey: dat kan bereikt worden door gebruik te maken van smart mirrors én een verdraaid goede softwareoplossing.

Door Cees Huisman
Geschreven op 2017-04-28

Aangezien de techniek steeds verder voortschrijd zien we dat steeds meer plekken in onze leefomgeving slimmer worden. We hebben niet alleen smart phones, maar ook smart bikes, volledig ‘connected’ auto’s en –natuurlijk- smart hotels.

Eén van de grote drijfveren waarin aanbieders in de hotelbranche zich kunnen onderscheiden is de bekende ‘hospitality’. Variërend van een glimlach aan de balie en een chocolaatje op het kussen tot aan full-service maintenance en private butlers. Maar hospitality is niet alleen een goed afgestemde combinatie van hostmanship en altijd bereikbaar zijn. Klanten zijn individuen met individuele wensen; individuen die gewend raken aan gepersonaliseerde content en support uit de online wereld waarin ze zich begeven. En –omdat klanten mensen zijn- ook voorzien van een goed gevoel voor de mate waarin persoonlijke aandacht van belang is. Waar de één door een medewerker geholpen wenst te worden, wil een ander zich in volledige anonimiteit kunnen bewegen.

Brug tussen online en offline

En juist die brug tussen de offline – online wereld is een interessante. Veelgebruikte sociale media als Facebook en LinkedIn weten verdraaid goed in te spelen op de individuele wensen van de gebruiker, vaak in ruil voor het vrijgeven van persoonlijke informatie. Niet alleen advertenties en reclames, maar ook inhoudelijk betrokken content wordt afgestemd aangeboden aan de gebruiker. Behaviour targeting wordt dat genoemd; content afstemmen en aanbieden op basis van online zoek- surf- en kijkgedrag van de gebruiker. Dat gebeurt al jaren alleen maakt huidige techniek het mogelijk om het op bredere schaal betaalbaar in te kunnen zetten en onderdeel uit te laten maken van de ‘user experience’ of –nog zo’n marketing term- de ‘customer journey’. Welke plezierige succesvolle weg legt een gebruiker af van ‘first contact’ naar ‘happy client’. En een goede ‘customer journey’ is voor ieder bedrijf van belang. Of het nu gaat om een overheerlijk ijsje dat je in de zon kunt opeten op een fijn terras tot aan een complex beheersysteem voor autorecycling.

Terug naar de hotels, smart mirrors, personalisatie en de ‘customer journey’. Want eigenlijk komen in de hotelbranche deze thema’s samen. En het is de personalisatie in o.a. hotels die hier de hoofdrol speelt: ultieme personalisatie (d.w.z. in die mate waarin de gast het wenst) zorgt voor de voor die gast gewenste customer journey en dat kan mede bereikt worden door gebruik te maken van smart mirrors. Met smart mirrors kunnen gasten zelf bepalen in welke mate informatie en hospitality gewenst is. Een zakelijke gast heeft wellicht minder behoefte aan persoonlijke aandacht en wil zichzelf entertainen en voorzien van de gewenste informatie. Een ouder echtpaar dat een weekendje ‘uit’ is stelt persoonlijke aandacht wellicht meer op prijs. Smart mirrors kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Via de smart mirror kan niet alleen TV worden gekeken, maar ook informatie over het hotel, de omgeving maar ook een actueel kostenoverzicht, het reserveren van hotel- en wellness-activiteiten en het betalen van diensten en in- en uitchecken.

Smart mirrors van Open Web

De door Open Web ontwikkelde smart mirrors zijn voorzien van touchfunctionaliteit, audio, video en streamingondersteuning en kunnen optioneel worden voorzien van een ‘contactloos’ betalen mogelijkheid. Dit geeft de mogelijkheid om –zeker  wanneer er op een bepaald moment veel gasten arriveren en er veel personeelsdruk is- om gasten zelf te laten inchecken en kamers en voorzieningen te laten reserveren. Via ingebouwde ‘bakens’ kan de intensiteit van gasten worden gemeten waarmee het hotel snel een aantal medewerkers en hosts kan inzetten of juist wegnemen. Zo wordt niet alleen de gast nog beter verzorgd, er kan ook efficiënter worden ingesprongen met personeel in keuken, hotel, housekeeping, terras en externe locaties. De mogelijkheden zijn te kust en te keur. Maar een smart mirror is alleen ‘smart’ wanneer de achterliggende softwaresystemen ‘smart’ zijn.

Open Web is niet voor niets vooraanstaand ontwikkelaar van open source software toepassingen, daar waar het allemaal begonnen is. Innovatie vormt een groot deel van onze business en smart mirrors maken daar een belangrijk deel van uit. Open Web heeft een gevarieerd team bestaande uit niet alleen verdraaid goede developers en ontwerpers, maar ook mensen die hun sporen verdiend hebben binnen de internationale reiswereld én multimedia. Deze combi maakt dat Open Web beschikt over een waardevol en uniek netwerk. Veel van onze eerste vragen die we stellen aan relaties is: ‘Waarom?’ En dat geldt ook voor smart mirrors in hospitality-omgevingen als hotels en wellness centra. We helpen u graag met het beantwoorden van deze vraag. Mogen we u uitnodigen?