Een grote upgrade voor Greetz

Dankzij de inzet van onze Bloomreach expertise is de upgrade bij Greetz van Hippo 10 naar de Bloomreach Experience Manager 13 (BrXM) een feit. In de afgelopen periode heeft collega Michel Drenthe, hard gewerkt om de Hippo omgeving van het online platform voor persoonlijke verrassingen te upgraden. Deze upgrade was een langgekoesterde wens van Greetz, dit door de functionele beperkingen van Hippo 10.

De upgrade

Het upgraden van Hippo gaat altijd volgens een bepaalde procedure, van een Major Versie naar de volgende. Bij deze upgrade zijn we met drie tussenstappen van versie 10 naar versie 13 gegaan.

De eerste upgrade is van Hippo 10 naar Hippo 11. Het verschil tussen deze versies heeft vooral te maken in de manier hoe de vertalingen werken. Deze wijziging is ingrijpend, omdat het binnen het CMS overal gebruikt wordt. Hierna volgde de upgrade van Hippo 11 naar BrXM 12. Hier zat de grootste wijziging in de configuraties die vanuit de ontwikkelaars naar de productie gaat. Ook bekend onder de naam Bootstrap data in het formaat XML. De nieuwe situatie wordt het repository-data genoemd en zit het in het formaat YAML. Bij de upgrade van BrXM 12 naar BrXM 13 heeft Greetz ervoor gekozen om in de single site modus te blijven. 

Productieomgeving

Na al deze upgrades zit je lokaal op versie 13, de productie staat alleen nog op versie 10. Wat nu? Voor elke versie (11, 12 en 13) werd er een eigen distributiepakket gemaakt. Het deployscript is aangepast, zodat de inhoud van de distributie pakketten op de juiste plekken kon worden gezet. Zo kon het op een geautomatiseerd overgezet worden.

Bouwstraat

Een bouwstraat bestaat uit verschillende omgevingen, namelijk de OTAPP-ontwikkelstraat. OTAPP staat voor Ontwikkel, Test, Acceptatie, Pre-Productie en Productie. De wens vanuit Greetz was om de OTAPP-ontwikkelstraat ook gelijk te updaten. Dit heeft Michel gelijk meegepakt.

Waarom?

Bloomreach Experience Manager heeft nu de projects module. Er kan dan buiten de huidige website om in het CMS een bepaalde homepage of uiting klaarzetten. Bij Greetz zijn Valentijnsdag, kerst, oud & nieuw, Vaderdag en Moederdag belangrijke momenten. Gebruikers van het CMS-systeem kunnen dan al ver van te voren de uitstraling van de website klaarzetten voor die speciale momenten. Het is eigenlijk een soort campagne binnen het CMS.

Open Web

We zijn blij dat Michel de upgrade voor Greetz heeft kunnen realiseren. Wil je meer weten over de werkzaamheden die Michel bij Greetz uitvoert? Hier lees je meer.

Over Greetz

Greetz is van Nederlands marktleider in online echte wenskaarten uitgegroeid tot het ultieme platform voor persoonlijke verrassingen, zoals bloemen, ballonnen en chocolade. De missie van Greetz is om het leuker en eenvoudiger te maken om attent te zijn, met nieuwe verrassingen,  personalisatiemogelijkheden en innovatieve bezorgopties.